Risicocommunicatie sneller bij de zorgverlener

Vanaf vandaag is risicocommunicatie, zoals de DHPC en recallbrief, nog maar één klik verwijderd van de zorgverlener. Met de komst van de nieuwe beleidswijziging versturen handelsvergunninghouders de risicocommunicatie voortaan per e-mail. Eerder gebeurde dit per post. 

Met een Direct Healthcare Professional Communication (DHPC) stelt een handelsvergunninghouder zorgverleners direct op de hoogte van nieuwe, belangrijke informatie over een geneesmiddel. Een recallbrief informeert apothekers en/of groothandels over een terugroepactie voor een geneesmiddel. 

De procedure voor het versturen van DHPC's is vastgelegd in beleidsdocument MEB 44. Met de beleidswijziging voor het versturen van de DHPC is dit document aangepast. Informatie over de procedure voor het versturen van een recallbrief staat op de website van de IGJ

Beleidswijziging zorgt voor snellere communicatie 

Deze beleidswijziging zorgt ervoor dat zorgverleners belangrijke risicocommunicatie sneller ontvangen. Op dit moment gaat het om de DHPC en de recallbrief. Het digitaal ontvangen van deze risicocommunicatie was al langer een grote wens van veel zorgverleners. 

Esther de Vries, beoordelaar geneesmiddelenbewaking:

Uit ons onderzoek bleek dat de communicatie van de DHPC niet helemaal aansloot bij wat zorgverleners willen in de praktijk. Met deze beleidswijziging, van post naar e-mail, spelen we in op de wens van de zorgverlener. 

De verzending per post verdwijnt voorlopig nog niet helemaal. Als er geen e-mailadres van de zorgverlener bekend is, dan blijft de verzending per post. 

Meer informatie 

Wil je meer weten over de beleidswijziging? En wat dit voor jou betekent? 

Op de website van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vind je informatie over het aanmelden voor de digitale DHPC en recallbrieven. Meer informatie over de verandering voor de recallbrieven vind je op de website van de IGJ.