DHPC's en recallbrieven vanaf 1 oktober digitaal

Het beleid voor het versturen van de Direct Healthcare Professional Communication (DHPC) en recallbrieven wijzigt per 1 oktober 2024. Op dit moment versturen handelsvergunninghouders deze risicocommunicatie per post naar zorgverleners. Vanaf oktober gaat de verzending per e-mail.

Met een DHPC stelt een handelsvergunninghouder zorgverleners direct op de hoogte van nieuwe, belangrijke informatie over een geneesmiddel. Een recallbrief informeert apothekers over een terugroepactie voor een geneesmiddel. Voor verzending wordt de inhoud, doelgroepen en wijze van verspreiding met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en/of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) afgestemd.

De procedure voor het versturen van DHPC's is vastgelegd in beleidsdocument MEB 44. Met de beleidswijziging voor het versturen van de DHPC zal dit document aangepast worden. Informatie over de procedure voor het versturen van een recallbrief staat op de website van de IGJ.

Risicocommunicatie voortaan per e-mail

Met deze beleidswijziging zal belangrijke risicocommunicatie sneller ontvangen worden. Vooralsnog gaat het om de DHPC en de recallbrief. Het digitaal ontvangen van deze risicocommunicatie was al langer een grote wens van veel zorgverleners.

Per 1 oktober ontvangen zorgverleners van wie een e-mailadres bekend is deze risicocommunicatie per e-mail. Als er geen e-mailadres bekend is, dan blijft de verzending per post.

Op de website van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vind je informatie over het aanmelden voor de digitale DHPC en recallbrieven. Meer informatie over de verandering voor de recallbrieven vind je op de website van de IGJ. Bekijk ook de Q&A op onze website voor overige vragen over de beleidswijziging.